Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

torsdag, februari 13, 2014

Sonata Arctica "The wolves die young" och Tuomas Holopainens soloprojekt

Det har varit tunnsått med hårdrock här på bloggen, men det verkar som att det blir ordning på det nu. Tre av "The Crimson Four", Hammerfall, Sabaton och Sonata Arctica släpper skivor i år (Sonata redan om en dryg månad) och dessutom har Tuomas Holopainen gjort verklighet av sin dröm: ett konceptalbum från hans favoritseriealbum "The life and times of Scrooge McDuck". . Förra veckan så släpptes första singeln från skivan "A lifetime of adventure".



Det här är ju inte direkt metal, men det är ju heller inte vad som utannonseras, och en av Nightwish styrkor har ju alltid varit de vackra balladerna. Om ni tycker att en av de kvinnliga rösterna känns bekant är ni troligen ganska bra på finsk metal, Johanna Kurkela sjöng nämligen på spåret "Deathaura" på Sonata Arcticas "The days of grays".

Kurkela blir en snygg naturlig övergång till Sonata Arctica, som släppt sin första singel. "The wolves die young". Det här kan man kalla för en återgång i två bemärkelser: dels en återgång till det mer power metal-influerade soundet som utmärkte bandet tidigare, dessutom återvänder bandet till totemdjuret vargen (detta var en följd av återgången till det gamla soundet enligt Tony Kakko). Oavsett så gillar jag denna singel. Jag vet inte vad ni övriga tycker men jag lite "Game of Thrones"vibbar när jag hör texten i refrängen som ni kan läsa här.


.

Inga kommentarer: