Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

söndag, augusti 25, 2013

Slut eller nystart?

Helgen som nu har passerat markerar slutet på min semester. Måndag morgon är det tillbaka till arbetet. Nu kommer jag dock inte att komma med de vanliga klyschorna om "saltgruvan", "sommaren är slut" etc. För mig innebär hösten nämligen inte slut och mörker utan nystart. Har också tänkt på första arbetsdagen som ett sätt att få ordning på saker. Då kommer jag att få tider för hur jag jobbar i september. Jag vet hur jag kan boka in saker.

På lördagen fick jag iallafall smaka sommar. Goron och jag tog med oss Nystan och drog till Sjöhistoriska på vikingamarknad. Det var soligt och fint och tälten var uppslagna precis bredvid vattnet. Nystan fyndade en vacker garnhärva färgad med krapprot och jag köpte pärlor till mitt frej-halsband. Träffade dessutom min vikingavän Enhärjaren, som var där och visade stridskonst. Alltid kul att titta på-dessutom var publiken väldigt trevlig och hakade på. Extra coolt att vikingarna landsteg med ett skepp.

När vi hade fått vår beskärda del av vikingar for vi till gamla stan, där Nystan tog tunnelbanan hem och jag och Goron dök in på SF-bokhandeln där jag köpte "Merlin" och så norska skräckisen "Thale". Sistnämnda  tog vi med oss till Do och Lady Glatem, där det blev fika, filmkväll och dåliga fiskordvitsar . Vad mer kan man behöva?

Helgen har dock inte enbart varit glittrande och sorglös. I fredags tvingades jag att avliva min sista kvarvarande akvariefisk. Så nu är jag för första gången på tio år fisklös. Men detta gör också att jag kan byta ut mitt akvarium, som börjar bli gammalt. Planerar att skaffa ett nytt, och fylla det med nya fiskar. Har haft akvariet sedan 1995, så det är en era som avslutas och en ny som tar vid.

Slut på semestern och fisklös, som ni hör går detta med slut och nystart som en röd tråd genom helgen. Så med några kloka ord om hösten så går jag in i en ny vecka.






4 kommentarer:

Linn sa...

Känner igen mig. Hösten är nystart, mer än någon annan årstid eller tid på året. Inte ens den första dagen på ett nytt år känns lika ny och fräsch.

Undrar om det är alla år i skolan som har bidragit till det, eller om det finns något annat djupt rotat i människan som går tillbaka till vår relation till naturen?

CrimsonAnna sa...

@Linn-Skolan gör nog sitt till men jag tror att det är både och. Traditionellt är det ju en tid att fylla på förråden. Och en gång i tiden var Mikkelsmäss (runt 22/9) den stora festen efter julen.

Linn sa...

Gav mig en anledning att läsa på om Mickelsmäss. Spännande historia om hur kyrkan kämpat mot våra urpsrungliga seder.

Kanske en högtid att återinföra?

CrimsonAnna sa...

@Linn-Försök har gjorts men det har inte gått. Tror dock att den kan uppstå i nya former.