Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

tisdag, september 18, 2012

Varför hårdrock och intelligens hör ihop

Anade jag det inte-hårdrockare är intelligentare. Det har nu bevisats i en undersökning. Forskarna påpekar dock att det inte beror på att headbanging ökar blod-, och därmed syretillförseln, till de små grå, utan på att intelligenta ungdomar ofta är frustrerande på grund av höga krav och låg självkänsla. Då blir musiken ett bra sätt att "släppa ut lite ånga".

Jag kan bara säga att jag kan känna igen mitt eget sätt att lyssna på hårdrock ovan. Det är ett skönt sätt att kanalisera sina frustrationer och ibland ilska, utan att det får tråkiga konsekvenser för någon annan. Kanske är det därför de flesta hårdrockare jag träffar är så avslappnade, härliga människor. Vi har rensat ut.

Jag bjuder därmed på en lista över några av mina favoriter att "släppa ut ånga" med.Vilka är dina?


  1. "Slaying the dreamer"-Nightwish
  2. "Walking on glass"-Pain
  3. "I hate myself for loving you"-Joan Jett and The Blackhearts
  4. "Heels"-Hysterica
  5. "I rule"-Tarot
  6. "Life is a lemon and I want my money back"-Meat Loaf
Den sjunde får ni i form av en Youtube-video i och med att den versionen är lite ovanlig. "I'm not Jesus" med Apocalyptica förstärkta med Tony Kakko.



7 kommentarer:

Linn sa...

Kanske får ta och prova det här med hårdrock ;-) Kikade på min spellista som heter "Låtarna jag ska lyssna på när jag kör min Mustang". Det är den hårdaste jag har. Lite Thin Lizzy, Black Sabbath och Sweet kan man hitta, men jag är rädd att det måste vara hårdare än så för att hjälpa.

(och nej, jag har tyvärr ingen gammal fin Mustang)

Queen of Kammebornia sa...

Jag älskar Joan Jett! Såg henne för 2 år sen i Göteborg :)

CrimsonAnna sa...

@Linn-Black Sabbath är ganska starkt jobbat för en icke-hårdrockare. Du får spana här och se om du hittar något.

@Queen of Kammebornia-hon är ju så cool! Såg henne förra sommaren på Sweden Rock.

Grimgoth sa...

Kul att denna studie kom i rampljuset igen, själv skrev jag detta om det hela:
http://grimgoth.blogg.se/2010/march/hardrockare-ar-intelligentare.html

Sandra Hila sa...

Det var det roligaste jag läst på länge! I LIKE! Nu ska jag headbanga lite innan jag pluggar =)

Linn sa...

Ska väl tillägga att det är Black Sabbath-mjukisar på spellistan.

CrimsonAnna sa...

@Linn-Black Sabbath är Black Sabbath. Ballader är en mycket bra start om man vill ta sig in i hårdrockens fasninerande värld.