Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

tisdag, maj 08, 2012

Hemkär hårdrockare trampar på globetrotter-tår

Kommenterade på Ebba von Sydows blogg-jag kan tycka att Ebba har en bra blandning på sina inlägg även om vi är lååångt ifrån varandra. Där lyckades jag trampa på ömma tår när jag beskrev min egen inställning till resor "jag har ingenting emot (förutom miljöpåverkan) att resa till någonting, men inget behov av att resa från någonting" och att för mig känns de flesta sol- och badresor som så mycket flykt.

Utan att veta om det trampade jag på en öm tå. Jag borde ha lärt mig att i Sverige är solresor det heligaste som finns. Jag står dock för min åsikt-det känns mer som en resa från något än till något. Nu kan det ha att göra med att jag är född med "Natural born goth"-hy och därför undviker att sola och inte är så förtjust i att bada. De två faktorerna gör att sommaren inte min favorittid på hela året, utan en av fyra oersättliga årstider. Saken är också den att om man t.ex. uttrycker åsikter att man inte gillar att resa iväg och t.ex. gå på muséer (älskar jag att göra) eller titta på naturen (skulle jag också gärna göra) så möts man med respekt, medan man får höra att man är konstig/tråkig/obstinat om man inte gillar sol och bad.

För mig är inte de stora hjältarna de som drar iväg till solen så fort det blir grått på himlen eller temperaturen går under tvåsiffrigt, för mig är det de som stannar kvar och lyckas göra sin vardag härlig där de är.

Jag avslutar med två kloka citat. Det första är från Täppas Fogelberg

"Åka på weekendcharter till new York fixar väl vilket pucko som helst men det är en rejäl utmaning att få en trist tisdag i november att svänga"

och som avslutning Tony Kakko
"I love and need all seasons the same. Eternal whatever would be terrible."

3 kommentarer:

Jessica Kako sa...

Kan bara instämma med dig, är inte alls förtjust i sol och badresor och förstår inte riktigt varför det är en sådan trend, visst kan jag förstå att folk söker äventyr, men att åka iväg för att slippa regnväder känns som en flykt endast. Sen kanske det har och göra med det där med solen haha ;) Jag har själv extremt ljuskänsliga ögon och skulle aldrig vilja resa iväg till ännu mer sol, Sverige räcker absolut till mig :)

CrimsonAnna sa...

Jessica: Eller så har du och jag krävande hjärnor haha ;)

Det roligaste tycker jag var att diskussionen avbröts av min antagonist i kommentarsfältet med "man kan respektera att andra tycker olika" Synd att "man" inte var med i debatten då;)

CrimsonAnna sa...

I övrigt håller jag med dig-Sverige är fantastiskt. Mina mest avkopplande resor har varit till Göteborg och till Sweden Rock festival. Då slapp jag dessutom all stress innan med visumbokning och vaccinationer:)