Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

lördag, oktober 15, 2011

In Future world

Kim satte fart på mina tankar i sin kommentar till Rebellängelns inlägg. Hon ställer frågan hur länge behovet av att ha booklet, omslag med mera till skivor kommer att kännas i en tid när allt mer laddas ner digitalt.

Jag funderade lite och jag kan tänka mig att framtidens band och artister kan tänkas gå åt följande håll:
  • Budgetvägen-att skippa hela grejen och istället möjligen lägga upp texterna i en pdf. på bandets hemsida
  • Medelvägen-att göra som idag-skapa booklet och konvolut som lyssnarna kan ladda ner
  • Lyxvägen-att verkligen skapa en helhetsupplevelse. Jag kommer att återkomma till det nedan.
Den digitala eran kanske innebär slutet för skivan som vi ser den, men att inte vara bunden till det fyrkantiga formatet som vinyl eller CD innebar kan ge nya möjligheter, möjligheter till en helhetsupplevelse. Vem vet, artister som även ägnar sig åt konst kanske sänder med en målning istället för ett konvolut. Hysterica samarbetade ju vid sitt senaste albumsläpp med konstnärer, som fick skapa ett konstverk till varje sång på albumet. Idén är lysande. Varför begränsa sin merch till t-shirts när man kan göra en glasskulptur eller en fondtapet? Kanske rent utav doftljus för att ge alla sinnen en upplevelse? Kanske rent skicka med källan till inspirationen. Sabaton skulle till exempel kunna skicka med en pocketutgåva av Sun Tzus "Krigskonsten" och Judas Priest en pocket med "Nostradus Profetior".

Vad tycker du? Har du några idéer om vad man skulle kunna göra med albumen i framtiden?

4 kommentarer:

Kim sa...

Intressant tanke där om "lyxvägen". Jag tycker det låter väldigt spännande, och det förkommer ju i viss mån idag som du också nämner. Dock - när det kommer till "doftljus" börjar jag känna att stopp och belägg, jag vet inte om jag vill ha skrivet på näsan allt vad jag "ska" uppleva till en viss musik.

Och det får inte bli fullt med krimskrams kring albumen heller, där tycker jag redan det går för långt ibland (OPETHs "mynt" med Heritege för att ge ett nyligt exempel). Men helt klart spännande frågor du ställer.

(PS Om "han" i mening två i inlägget syftar på Kim så är det fel pronomen :) Inte för det spelar någon roll egentligen, men ändå)

Mr.MASA sa...

Det är synd, men troligtvis sant, att de "riktiga" skivorna försvinner allt mer. Det du skriver om kan va en bra väg att gå dock :)

Btw. Om jag inte minns helt fel så skickade Sabaton med San Tzus bok i någon limiterad specialutgåva av Art of War när den kom :)

tboj sa...

Sluta med bonuslåtar är en stor sak som jag hoppas kommer hända snart. De passar aldrig in och stör albumets uppbyggnad.

Konvoluten kommer nog hänga kvar länge, för vem som helst kan lyckas i Photoshop. Om inte annat har varje band möjligheten att göra ett "Black Album" (omslagsmässigt).

En sak som skulle intressera mig i skivköp vore om en fysisk version innehöll bonusmaterial av typen konsertbiljetter eller "meet the band".

CrimsonAnna sa...

Kim: Jag ändrar genast och ber som hemskt mycket om ursäkt. När det gäller doftljusen kan jag säga att det är nog ingenting jag själv vill ha (vad ett ljus till t.ex. valfri Sabaton-skiva eller "butchered at birth skulle lukta vill jag inte veta)-det var mest ett konkret exempel för att ta in de andra sinnena.

Mr.Masa: Det kan de mycket väl ha gjort:)

TBoJ: Det där med meet and greet eller konsertbiljetter i fysiska skivor var ju en riktigt bra idé-iaf i teorin. Jag kan delvis hålla med dig om bonuslåtarna-samla dem och ge ut ett album till istället.