Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

tisdag, oktober 11, 2011

Imaginaerum

Metal from Finland har varit på pre-listening (finns det ett bra svenskt ord för detta? Förvägslyssning?) för Nightwish nya album Imaginaerum. Jag kan ju säga som så att det blev ju inte mindre spännande av att läsa den (här finns den). Jag kommer ihåg hur spännande det var förra gången, när "Dark Passion Play" släpptes. I ett avseende är det ju lugnare denna gång, vi vet vem som kommer att vara sångerskan. Å andra sidan så verkar ju Nightwish har gått lite utanför ramarna denna gång. Kanske tur det för hur man blir mer bombastisk än "Dark Passion Play" är bortom min förmåga att komma på. Det stora spänningsmomentet denna gång är ju att det ska göras en film också. Jag har sagt det förr och jag kommer att säga det igen, antingen blir det briljant eller också har det brunnit i skallen på Tuomas Holopainen.

Det är svårt att uttala mig om låtarna efter som jag inte har hört något mer än ett intro (som ni kan lyssna på här) och jag väntar till albumet kommer ut så ni behöver inte skicka länkar till läckta låtar. Däremot titlarna "the crow, the owl and the dove", "turn loose the mermaids", "I want my tears back" och "taikatalvi" (vintermagi enligt Google translate). Det känns som att jag kommer att älska det.

I nästa inlägg blir det också skivrelaterat.

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Förhandslyssna?

CrimsonAnna sa...

Fredrik: Tack:) Min språkanvänding har inte direkt briljerat de senaste dagarna.