Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

onsdag, oktober 12, 2011

Hur lyssnar du människa?

Rebellängeln skrev om musikbranschen och en diskussion uppstod om albumet som koncept. Jag konstaterade då att jag är en kluven person vad gäller just album.

Å ena sidan vill jag ha album-jag gillar förväntan inför release:
  • Blir det koncept eller tema?
  • Hur ser konvulutet ut?
  • Blir det en vidareutveckling av musiken?
  • Blir det ett bra flöde (sistnämnda är viktigt för mig)
Jag håller t.ex. "Legacy of kings" som Hammerfalls bästa album-just pga av hur albumet är upplagt. Det börjar med "Heeding the call" sedan är det fullt ös fram till låt nummer 5, då kommer en ballad, fortsätter med en ganska lugn låt (förövrigt Hammerfalls bästa genom tiderna) "At the end of the rainbow", sedan är det fullt kör 3 låtar och sedan avslutas det med balladen "Fallen One".  Likadant Cans "Beyond the gates" som kör på det tunga mörka temat fram till den avslutas med den sorgliga kärleksballaden "Forever ends". Å andra sidan gillar jag även Europes "Last look at eden", vars enda röda tråd är spelglädjen.

Å andra sidan-jag är beroende av random/shuffleknappen. Helt stick i stäv så gillar jag att röra om i grytan. Ibland får låtar nya dimensioner när de inte hörs tillsammans med sina vanliga kompisar utan med något nytt. I min mp3-och där kan jag via shuffle-knappen kastas från Enya till Dimmu Borgir-så upptäckte jag att låtarna "Rise of Evil" (Sabaton) "At the end of the rainbow" (Hammerfall) och "Garden of evil" (Cans) är syskonen som separerades vid födseln.

Det ska också erkännas-jag är usel på att sätta mig ner och lyssna på ett album från intro till outro. Det borde jag göra oftare. Dock har jag upptäckt att musik när jag lagar mat eller diskar är perfekt för att återupptäcka album som jag inte lyssna på ett tag. "Aegis" med Theatre of Tragedy är fantastisk matlagningsmusik.

 Noterar också att Sabatonkryssningen är utsåld redan nu. Himla kul att det går så bra för bandet. Jag tror att Sabaton kan vara nästa stora arenaband.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Åå, jag hatar shuffle. Särskilt ogillar jag att växla mellan olika artister. Jag vill sjunka ner riktigt djupt i någons alster.

Jag brukar tänka att jag ska sätta på musik när jag städar, men det slutar med att jag sitter och lyssnar....och så blir det inget gjort. Har verkligen svårt att göra andra saker samtidigt som jag lyssnar (förutom att skriva då) Den kombon funkar, men inte om jag skriver på något viktigt, då får det bli något intstrumentalt, annars fastnar jag i texterna.

CrimsonAnna sa...

Tack för ditt inlägg:) Det var ett tungt vägande skäl till att jag skrev detta-för att visa vilken skillnad det kan vara på två människors sätt att lyssna.

Gbgmamman sa...

Kan ibland känna lite avundsjuka för din hängivenhet och totala intresse för musik. Jag har börjat hitta mitt gebit - fotografering, antar att känslorna är liknande fast inför olika saker. Missförstå mig rätt, jag älskar musik och kan inte leva utan, men ditt sätt att skriva visar att du är så mycket mer än bara en vanlig musikälskare.. - Jag kan bara se din ryggtavla och skosulor när du springer så långt framför! :))

Chief Rebel Angel sa...

Bra skrivet.
Jag blir också sugen, ska låta det marinera lite och se om
Jag kan plita ner lite tankar också!

CrimsonAnna sa...

@Chief: Tack så mycket:) Det kändes som ett ämne som alla gör, men ingen berättar hur man gör det.

@Big mama: Tackar:) jag blev lite rörd när jag läste din kommentar:) Den värmde:)

Stones sa...

Bra där. Jag är en musiknörd ut i finger spettsarna och tar in massor av musik från alla tänk bara typer. Kan sjunka in och lyssna från början till slut, men gillar även shuffle när jag har svårt att bestämma mig, gillar överraskningar och de tvära kasten som en ipod kan ge men föredrar en plats i soffan med en Vinyl som snurrar.

CrimsonAnna sa...

Stones: Välkommen till bloggen:) Det är väl det som är charmen-att vi musikälskare inte behöver välja-att vi kan ta det vi vill efter våra förutsättningar.

Everydaywords sa...

Hejsan! Vad roligt med en kommentar där man märker att den som skriver faktiskt läst inlägget. ;-) It doesn't happen alot!

Din blogg verkar väldigt intressant, och välskriven. Jag återkommer. :-)

CrimsonAnna sa...

Everydaywords: Tack för dina snälla ord:) Du är välkommen åter och kommentera gärna:)

Fredrik sa...

Jag skriver under på Stoones kommentar.

Album är bra skit. Men musik, bra musik, klarar av att finnas i alla möjliga sammanhang. 8)

CrimsonAnna sa...

Fredrik: Word!

Och välkommen tillbaka:)

Tomasz Swiesciak sa...

Jag förstår inte människor som lyssnar på musik random. Alltså, då menar jag hela musikbiblioteket. Random är ok i själva albumet och ibland bland den enskilde artistens olika album.

Då jag alltid väljer musik efter humör och pepp blir det alltid albumvis. Jag har aldrig i mitt liv lyssnat spontant slumpvis. Å andra sidan kanske det säger mer om mig än andra...

CrimsonAnna sa...

Tom S.: Tack för dina tankar. verkar som att du och C ovan har mer gemensamt musikaliskt än vad du och jag har-men du är välkommen med dina synpunkter. Det är som sagt en av de roliga sakerna med detta inlägg-att se hur olika människor lyssnar, och det bara inom samma genre.