Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

tisdag, augusti 24, 2010

Förkylning och farsot ;)

Halva min bekantskrets har antingen varit förkylda eller är förkylda så jag tänkte att jag skulle bjuda på lite huskurer och smarta tips mot förkylning. Håll till godo!

  • Gollum-juice: dvs. varmt avkok på ingefära med honung och pressad citron. Antingen kokar du i kastrull eller om du är stressad, riv ingefäran, lägg i en tesil och låt dra i kokande vatten tills vattnet är ljusgult.
  • Har du en aromalampa eller aromasten så är eukalyptusolja din vän i snuvan. Kombinera med pepparmynta om du är ruskigt täppt. Bara att andas in. Ta det dock lugnt med eukalyptus om du är astmatiker för den är kraftigt slemlösande.
  • När det gäller att sova, dra på dig en mjuk skön mysdress och ett par varma sockor. Du kommer att känna dig som om du sover i en bastu men det är det värt för du blir av med förkylning genom att svettas ut den.
  • Kryddor, kryddor, kryddor. Stark mat och yogi-te skrämmer också bort den otäcka förkylningen-jag har druckit yogi-te och näsan rann som en kran men förkylningen försvann.

Medan du kryar på dig kan det vara skönt att läsa om någon som drabbats av en värre farsot. Web-serien "The masque of red death" av Wendy Pini avslutades förra veckan. Jag skrivit om den förut men läs den, för även om den är sorglig är den vacker bortom ord. Jag avslutar med en Crimson Glory- och en Stormwitch-låt, inspirerade av samma förlaga som serien Edgar Allan Poes novell "Röda dödens mask"







2 kommentarer:

Grimgoth sa...

Kul att ngn annan än jag lyssnar på Crimson Glory måste jag säga, finns lite undergrupper till den med där medlemmar och annat är med, Ben Jackson Group för att nämna en, Stormwitch hade jag missat och dom rockade ju på bra måste jag säga!

btw har du sett filmen "The Masque of the Red Death"? - http://www.imdb.com/title/tt0058333


En av mina favvo filmer, gjort en "Filmspecial" om den också på bloggen.

Rock On!

Maiden sa...

Ja fy - hur visste du att jag var sjuk!? ;-) Har haft hosta i en vecka nu... Bläää!! Å eftersom det är beräknat att jag ska föda bebis om två dagar vill jag gärna bli frisk - NU!!!
Får se om jag vågar mig på ngt av dina tips! ;-)